søndag 9. september 2012

Derfor bør du fremkalle dine digitale foto

Husker dere dengang man dro til fotobutikken med 2-3 ruller film og gikk og ventet som et lite barn på at filmen ble fremkalt? Selv om man ikke hadde noen innflytelse på fremkallingsprosessen, var det et stort øyeblikk å bla gjennom bildene. Det var noe fint og mye som ikke var så fint for å si det mildt. Det var helt opp til laboratoriet som sto for fremkallingen, hvordan resultatet ble.

Folk som var litt over gjennomsnittet interessert i fotografi, fremkalte bildene selv. Det var en dyr, vanskelig og tidskrevende prosess, men man kunne fremtvinge helt andre resultater, enn standarden fra laboratoriene.
Sjekk fx hva Ansel Adams fikk til i mørkerommet, han brukte dager på et eneste bilde.

Ansel Adams - Mountains
Det er litt det samme som skjer i dag. Nå er ventetiden godt nok mye kortere, man ser jo resultatet i samme sekund man har tatt bildet. Men resultatet man ser bak på kameraet, er kameraprodusentens innstillinger som er tilpasset alle situasjoner. En standard som er ganske nøytral.
Det gir bilder som er ganske like, kanskje ikke alltid så spennende...

Alle kameraer tar opp bilder i .jpg format, som kan leses og brukes absolutt alle steder. Problemet er at .jpg formatet kan inneholde veldig mye mindre informasjon, enn det et helt normalt digitalt kamera er i stand til å fange opp. I etterkant er det vanskelig å gjøre noe med bildet, endring i hvitbalanse eller eksponering er nesten umulig.
Derfor kan mange kameraer i tillegg ta opp bilder i RAW format, som kan inneholde all den informasjonen som bildesensoren i kameraet er i stand til å fange opp.
Et foto tatt i RAW må fremkalles før det kan visse på en skjerm eller skrives ut. Når man overfører foto fra kamera/minnebrikke til PC/Mac, "fremkaller" den innebygde RAW konverter bildet. Den bruker som standard en like nøytral algoritme som den i kameraet, resultatet blir derfor i utgangspunktet ikke noe bedre enn hvis man hadde tatt bildet i .jpg.

Det er først når man går i gang med å "fremkalle" bildet selv at magien kan oppstå. Det er en prosess som krever noe øvelse. Det skremmer dessverre mange bort, da det som i gamle dager tar tid.

Men setter man seg først inn i teknikkene, er det mulig å gjøre de mest utrolige ting med et ganske kjedelig foto.

Ta fx dette bildet jeg tok på tur forleden med et lite Canon S100 kompaktkamera. Et tordenvær var på vei over Oslofjorden og jeg ville fange skyene og regnet i det fjerne. Det er ikke så lett å få rene og fine omgivelser langs fjorden i Oslo, så jeg forkastet bildet da det ble en del "rot" på bildet.

Men det kan fint brukes til å illustrere hvor mye informasjon det går an å hente ut av en RAW fil. Det som er greia med dette bildet er, at det ikke er noen overeksponerte områder. Hvis et område er overeksponert betyr det at alle detaljer er borte, det er kun rent hvit igjen som man ikke kan hente noen detaljer fra.

Dette er bildet som som Adobe Lightroom foreslår. Ja ja, tenker man, det var da greit...

Men når man leker seg litt med de forskjellige innstillingene, kommer det plutselig et helt annet uttrykk frem i bildet. Jeg har nå gitt bildet mitt uttrykk! Det kommer nå frem at det faktisk regnet ute bak Colorline bygningen :)